Årets superkommun Varberg ställer ut


Intresset är stort för den nya stadsdelen Västerports unika läge på Västkusten. Och i år utnämndes Varberg till Årets superkommun, Årets gröna kommun och – för femte året i kategorin landsbygdskommun – BästAttBo. Detta och mycket mer vill Varberg glänsa med på Nordens största fastighetsmässa som går av stapeln i början av september; Nordic Property Expo.

Nordic Property Expo är en helt ny nordisk mötesplats som ska locka utvecklare, investerare, fastighetsägare och ansvariga för fastighetsdrift till Svenska Mässan i Göteborg. Varberg kommer att vara på plats på mässan och NOD, Stadsutvecklingsprojektet och samhällsutvecklingskontoret utlovar en tydlig touch av Varberg.
Claes Premmert, projektledare för stadsutvecklingsprojektet, är en av föreläsarna under mässan och hoppas på många nya bekantskaper.
– Vi vet att det finns ett stort intresse för Västerport och stadsutvecklingen i Varberg. Detta blir en möjlighet för oss att berätta och besvara frågor.
Louise Wallmander välkomnar besök i Varbergsmontern, som andas äkta beach med solstolshäng och eventuellt ett och annat ananasspett.
– På NOD gillar vi att prata med människor om Varbergs styrkor och vi berättar mer än gärna både om företagen i kommunen och om platsen generellt. Under Nordic Property Expo är det vår uppgift att vara stolta ambassadörer för Varberg.

Nya forum och idéer inför Västerport
Västerport kommer att innebära mer av det som många älskar med Varberg: mer strandpromenad, mer kontakt med havet, mer mötesplatser och områden med vacker bebyggelse. Företag och intressenter utifrån blickar nu mot det enorma stadsutvecklingsprojektet som inleddes 2014, har byggstart 2019 och slutförs på 2030-talet.
Planprogrammet för Västerport godkändes i juni och arbetet med att välja vilka entreprenörer och byggherrar som skaskapa stadsdelen är i full gång. Detaljplaner och gestaltningsprogram är nästa steg i processen – en fas där såväl varbergare som företag och sakkunniga experterinvolveras.

Claes Premmert ser fram emot kommande möten och hoppas på ett gott samarbete.
– Vi kommer kontinuerligt att bjuda in olika intressegrupper för att bolla idéer. Vi vill skapa något som attraherar både de som har sitt hjärta i ”det gamla Varberg” och de som vill leva i en modern stad.
Näringslivs- och destinationskontoret (NOD) krokar arm med Stadsutvecklingsprojektet för att se till att destinationen Varberg utvecklas på bästa sätt och att företagens behov blirtillgodosedda.
– Gör vi detta smart och attraktivt kan staden locka investerare och nya företag i framtiden, vilket behövs för hela kommunens tillväxt, säger Louise Wallmander, utvecklingsledare på NOD. Vi tror stenhårt på att våga tänka nytt i det här arbetet. Att inte bara snegla på liknande städer som gjort en tillväxtresa utan också ta intryck från större städer som Köpenhamn och Malmö.